probiotika-prebiotika-emamamau-deti

Probiotiká a deti: Ako vplývajú na ich zdravie?

Probiotiká a deti: Ako vplývajú na ich zdravie?

Aký je rozdiel medzi probiotikami detí a dospelých? Ako a kedy môžu pomôcť tvojmu dieťatku? Ako vybrať tie správne? Aké dávky sú pre deti vhodné? Mnohé prekvapivé informácie som ti zosumarizovala v článku.

Začnime však pri črevnom mikrobióme. Počula si už o ňom? Zohráva neuveriteľnú rolu v našom zdraví. Je súhrnom všetkých génov všetkých baktérií, bakteriofágov, plesní a kvasiniek, ktoré žijú v našom črevnom systéme. Taký náš jedinečný črevný ekosystém:

  •  Vedela si, že mikrobióm čreva je rozdielny u detí kojených a nekojených?
  • A že normálny dospelý typ črevného mikrobiómu dieťa dosiahne až vo veku 1-2 rokov?

Preto sa o neho treba zaujímať. Mikrobióm sa dá pozitívne ovplyvniť, a to napr. prebiotikmi, probiotikmi a ich kombináciou (synbiotikmi). Čo predstavujú tieto ,,výrazy“ a ako sa týkajú detí a ich zdravia?

Prebiotiká a deti

Vedela si, že prebiotiká sa nachádzajú už v materskom mlieku, dokonca sú jeho treťou najzastúpenejšou zložkou (v podobe oligosacharidov)? Prebiotiká si predstav ako nestráviteľné látky v potravinách. Sú veľmi dôležité, keďže podporujú aktivitu baktérií v črevách. Tým aj črevný mikrobióm a naše zdravie.

Ich význam u detí je v tom, že:

  • môžu chrániť kojencov a deti pred bakteriálnymi infekciami,
  • môžu chrániť kojencov a deti pred vírusovými infekciami,
  • znižujú výskyt atopických chorôb.

Prebiotiká pôsobia aj na probiotiká, ktorých význam pre deti a dospelých je nepopierateľný. Prečo?

Probiotiká a deti

Probiotiká sú kultúry živých mikroorganizmov, resp. prospešné živé baktérie, ktoré sa usadzujú v črevách a chránia pred škodlivými baktériami tým, že zlepšujú vlastnosti mikrobiomu. Už možno niektoré poznáš, keďže najčastejšie probiotiká sú:

  • laktobacily,
  • bifidobakterie,
  • streptokoky,
  • enterobakterie,
  • Saccharomyces boulardi.

V prírodnej lekárni sa nachádza množstvo probiotických potravín, ktorými môžeš podporiť trávenie  – napríklad fermentované jedlá, jogurt, kyslá kapusta, bryndza, kefír a iné. Skús ich zaradiť deťom (podľa tabuľky zavádzania prvých potravín v kocke) i sebe do stravy a uvidíš ich pozitívne účinky.

Na druhej strane tu sú prípravky s obsahom probiotík. Pozor, je však rozdiel medzi probiotikmi vhodnými pre deti a pre dospelýchProbiotiká pre deti (obzvlášť pre novorodencov) často obsahujú len 1 kmeň. Keďže deti majú inú mikroflóru ako dospelí, sú pre ne dôležitejšie iné kmene. Tie vedia podľa vedeckých štúdií pomôcť s detskou kolikou a hnačkami, predispozíciu na atopické ekzémy či alergie. Tiež na intoleranciu laktózy, vplývajú na výskyt infekcií u detí (napr. spôsobených Helicobacterom pylori). Preukázaný je aj dlhodobý vplyv na vyvíjajúci sa imunitný systém u detí. Vplyv probiotík bol zistený aj v dutine ústnej, potlačovali  najmä vznik zubných kazov u detí. V jednej štúdii bolo preukázané, že po 7 mesačnom podávaní mlieka obohateného o probiotiká sa znížila kazivosť zubov u predškolákov.  Úžasné, že?

Aké sú 4 najdôležitejšie kmene baktérií pre novorodencov a deti?

  1. Bifidobacterium bifidum – používa sa pri tráviacich ťažkostiach a ekzéme
  2. Bifidobacterium infantis – vplýva pozitívne na imunitu a trávenie, znižuje zápal či hnačku
  3. Lactobacillus rheuteri– významne znižuje kolikuhnačku a infekcie dýchacích ciest
  4. Bifidobacterium lactis (príp. v kombinácii s Streptococcus thermophilus, prípadne aj s Lactobacillus helveticus)– zvyšuje imunitu organizmu a tým má schopnosť znižovať výskyt rôznych infekcií, podporuje trávenie a zmierňuje dojčenské koliky, znižuje riziko nešpecifických gastrointestinálnych infekcií u detí.

Podávanie probiotík deťom

Aké množstvá probiotík v prípravkoch sú teda pre deti vhodné? Rozdiel medzi probiotikami detí a dospelých sú aj medzi dávkami probiotík. V pripravených produktoch sa líšia celkovým počtom tzv. CFU (Colony Forming Units = jednotky tvoriace kolóniu). Priemerné dávky vhodné pre deti sa pohybujú od 0,5 – 10 miliárd CFU denne. Treba ich užívať dlhodobo (podľa odporúčania lekára) a vyvarovať sa cukrom. Taktiež treba rozlišovať medzi probiotikmi novorodencov, detí od 6. mesiaca veku a od 3 rokov veku.

Čítaj viac o zdraví detí  TU

 


Foto: Pixabay

Zdroj: Prebiotika a probiotika v pediatrii, prof. MUDr. Jiří Nevoral, CSc., Pediatrická klinika UK 2. LF a FN Motol, Praha, https://www.praktickelekarenstvi.cz/; MUDr. Jiří Bronský, Ph.D. , Oddělení dětské gastroenterologie, 2. LF UK a FN Motol, Praha, http://www.edukafarm.cz/; up4probiotics.com  – kritériá pre výber najlepšieho probiotika; thehealthyhomeeconomist.com; healthline.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *