Pozor na rozstup brušných svalov pred a po pôrode

Pozor na rozstup brušných svalov pred a po pôrode

Ako každá mama, aj ja som po pôrode začala riešiť svoje (predtým ploché) bruško. Bruško nevyzeralo síce veľmi tragicky, avšak po príbehu mojej kolegyne o jej pretrvávajúcej ,,diere“ na bruchu po pôrode, mi to jedno určite nebolo. Pátrala som o tejto téme, dala som dokopy informácie a rada sa o ne s tebou podelím. Aby si sa vedela s rozstupom svalov na bruchu popasovať aj ty. 

Čo diastáza vlastne je a prečo sa vytvára?

Diastáza je rozstup priamych brušných svalov (diastasis recti) pod vplyvom natiahnutia a ztenšenia tzv. linea alba. Môže mamičkám vzniknúť v dvoch obdobiach:

  1. počas tehotenstva
  2. po pôrode 

Dovoľ mi vysvetliť a opísať vznik diastázy konkrétne. Počas tehotenstva je tvoje bruško, jeho stena a aj jeho svaly veľmi namáhané, podliehajú tiež hormonálnym zmenám. Tieto svaly držia pokope vďaka väzivu, ktoré je medzi nimi a spája ich. Keďže sa s rastúcim bábätkom tvoje bruško zväčšuje, namáhajú sa pod veľkým tlakom brušné svaly a väzivo medzi nimi. Svaly sa rozostupujú, rozťahujú  sa, až sa rozdelia do strán, keďže ich už väzivo nedokáže pevne držať pokope. Vytvorí sa preto akási ,,medzera“.  Väzivo medzi svalmi pod tlakom stráca elasticitu, oslabuje sa.

Diastáza sa počas tehotenstva zväčša začína objavovať v druhom trimestri. Pričom výsledky výskumov uvádzajú, že rozstup sa vyskytuje až u 66 % – 100 % žien v 3. trimestri a u 53 % žien v šestonedelí!

Po pôrode zasa na oslabené väzivo tlačia vnútorné orgány v brušku a tie následne zvyknú tlačiť a vydúvať sa cez väzivo a rozostúpené svalstvo. Ty to zbadáš tak, že máš napr. vyduté brucho v oblasti pupka. Diastáza je pekne vidieť aj keď si ľahneš na chrbát a zdvihneš nohy kúsok nad zem. Medzi hrudnou kosťou a pupkom si vieš v strede, medzi brušnými svalmi, nahmatať dlhú ryha, do ktorej sa ti po šírke zmestí minimálne jeden prst. Aj ja som mala medzeru na jeden prst (vraj všetko do šírky 2-och prstov je v poriadku). Po pôrode sa ti môže  diastáza vytvoriť aj nesprávnym namáhaním brušných svalov – zlými cvikmi. Preto sa vždy poraď s profesionálnym trénerom, aké cviky pomáhajú svalstvo brucha ,,približovať“ k sebe a nie naopak. 😉

Ako sa rozstupu brušných svalov u mamičiek vyvarovať?

Diastáza do 2 cm by mala prirodzene vymiznúť do 8 týždňov po pôrode. Môžeš jej však pomôcť, pretože po druhom tehotenstve vraj zvykne potrápiť  a byť viditeľná viac. Prvou pomocou ti môže byť použitie sťahujúceho brušného pásu. Mala som ho i ja, rovno v nemocnici po pôrode. Je výborný pomocník aj na sťahovanie maternice v prvých hodinách po pôrode. Ak máš diastázu väčšiu ako 2 cm, určite sa poraď s doktorom.

Ako som tiež spomínala, treba pátrať  aj po správnej technike cvikov. Cvičenie pred tehotenstvom a počas gravidity znižuje riziko jej vzniku a veľkosť rozstupu.  V praxi sa odporúča posilňovať výhradne šikmé brušné svaly, pričom jednotlivé cviky musíš opakovať 20-50 krát po sebe a niekoľkokrát denne. Nezabúdaj aj na dychové cviky, posilňovanie svalov panvového dna, krížov a prsných svalov.  Vedci odporúčajú aj aeróbne cvičenia.

                                                                                                  Pozri si aj ďalšie články TU.

 

Zdroje: BENJAMIN, D. R., VAN DE WATER, A. T. M., PEIRIS, C. L. 2014. Effects of exercise on diastasis of the rectus abdominis muscle in the antenatal and postnatal periods: a systematic review. Physiotherapy [online]. 2014; PAŘÍZEK, A. et al. 2005. Kniha o těhotenství @ porodu. 1. vyd. Praha: Galén,
2005.

Foto: Pixabay

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *